tisdag 4 november 2008

Det fungerade!

Metoden har genomförts natt nr 1. Det såg ut så här:
Lade Elvis strax efter 18 för då höll han på att slockna efter välling. Han blev förstås förbannad då jag lade honom i sin säng , det är han inte van vid. Han stod upp och skrek. Men han var inte ledsen utan arg-det där känner man igen vid det här laget. Jag kände mig lugn. Gick in varje femte minut ungefär och sade godnatt och gav nappen. Ikväll struntar jag i nappen för den slängde han i golvet. Han lade sig ner mellan varven med klev upp igen. Som jag skrev igår så höll han ut 50 min. varav han bajsade i halvlek. Jag tog bara upp honom, tvättade honom- ny blöja och satte ner honom och sade godnatt igen.

Sen vaknade han tre ggr innan jag lade mig vid 21.30. Då gjorde jag samma sak. Gick in sade godnatt och gick ut. Han höll på ca 5 min, 4 min och 1 min.

Kl 02.10 vaknade han och gjorde en riktig demonstration till 03. Men det känns som en seger för i vanliga fall håller vi/mest jag på 1,5 h per natt. Nu kunde jag ligga kvar i sängen och försöka öva tålamodet.

Han vaknade ett par ggr sen under tidig morgon men lade sig själv igen, jag noterade bara vaknandet=) Sen gjorde han morron kl 06.40 - Ha! Jag är så nöjd med mig själv och lillkillen verkar nöjd också....han låg och gosade bredvid mig i morse...det brukar han aldrig göra. Kanske stämmer det att de blir tryggare av att somna själva. Det borde inte visa sig redan väl?!? Men jag är glad så länge vi gör framsteg. Nu fortsätter jag med denna metod för det fungerar för oss. Och jag vet att jag kommer klara av det.

I dag är det logoped-besök för Melvin så syster yster kommer och sitter barnvakt åt Elvis. Annars blir det en lugn dag. Elvis behöver mycket bekräftelse på dagtid nu när han är hos dagmamman ibland och dessutom ska lära sig sova själv. Det är nog viktigt att han känner närheten extra mycket!

Ha d!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så skönt att det verkar fungera! Bra jobbat!!!

Anonym sa...

Nu var det längesen jag hade småbarn, men jag tycker att du gör på rätt sätt! Barn ska inte behöva ha helt sönderkörda/trötta mammor- det är faktiskt heller inte bra :) Kanhända var din Elvis lite gosigare och gladare för han märkte att DU var gladare och nöjdare? Plus att han fått sova så klart!