måndag 29 september 2008

Kontraktet med mig själv.

Barnen sover...jag sitter å degar vid tv:n. Har käkat glass-mår lite illa. Fantiserar om att "börja mitt nya liv..". Jag har en hel del som jag borde leva upp till. Min kropp har börjat säga ifrån för länge sen....trött rätt ofta, dålig hållning, dålig hy...m.m,m.m. Jag läser gamla inlägg och inser att jag "neggar" ofta. Jag låter sur och bitter ofta. Känner mig inte så för det mesta dock. Kanske beror de inläggen på att jag faktiskt skriver av mig. Jag är ärlig i alla fall....alltid något=)

Men jag har tappat orken liksom. Jag vet att jag skulle behöva ut och röra på mig mera. Börja träna igen. Jag tränade jättemycket innan jag fick barn. När Melvin kom till världen drog jag ner på det hela, flyttade till liten ort i inlandet där träningsutbudet var begränsat....(skyll på det tänker ni). Sen fick jag inte till den där rutinen igen. Men min kropp skriker efter det. H säger åt mig att räta på ryggen jämt. Jag menar, då man inte ens har muskler att hålla kotpelaren på plats....då är det dags.

Bra kost tycker jag att vi har här hemma men det kan alltid bli bättre. Måste dra ner på kaffet...helst sluta faktiskt för min mage vill inte vara med längre.

Men ska man sätta upp mål ska de vara enkla och lättövervunna, annars sviker man sig själv och självkänslan blir sämre.

Och min lösning var att skriva ett kontrakt med mig själv i min blogg, då har jag gjort det officiellt och blir lite tvungen att följa det rent psykologiskt.

1. Sluta med kaffe (måste jag så endast en kopp på morgonen), målet är att sluta helt.
2. Motion-börja med powerwalks regelbundet, köpa träningskort och börja gå på minst ett pass i veckan (verkar kanske lite men till att börja med).
3. Städa mindre (kommer bidra till mindre stress)

Kan ju alltid utöka listan då jag känner mig redo. Men börjar så här. Så ska uppdatera hur det går.
För att jag ska förstå framstegen så kommer en redogörelse för hur mitt liv ser ut idag.

Dricker 2 koppar kaffe på morgonen, två till lunch och ibland en på eftermiddagen.
Går till och från dagis tre dagar i veckan, ca 4km sammanlagt...alldeles för lite alltså. Hinner ibland med att gå runt Höglandssjön på helgen men på sistone har jag inte ens orkat det.
Nu planerar jag att gå runt sjön då jag lämnat Melle på förskolan.
Är ute i lekparken varje dag med barnen så friskluft får jag mycket men inte motion.
Dammsuger som en dåre, dvs nästan varje dag (inte alla rum men köket och hallen iaf.) jag vet att jag är knäpp! Dammtorkar alla rum, torkar golv, vattnar blommor, städar akvarium en gång i veckan. Städar toaletten varannan dag....tvättar hur mycket som helst....med ELvis på höften...

När jag läser hur mycket jag städar verkar jag inte normal. Men jag har sjukliga problem med att ha stökigt omkring mig. Känner dock att jag borde dra ner på det för det stressar mig något enormt: som ett ständigt krav.
VIsst, man måste städa ibland...ibland.

Ja, man har fel och brister men perfekt ändå!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj... jag kan ju dock säga att det är sjukt stressande att vara som jag och hata städning och skjuta upp det hur mycket som helst! När man dessutom inte ens märker att det är stökigt förrän man tar hem folk, ja då är det illa!! Men alla har vi våra svagheter antar jag...