måndag 15 september 2008

Kyrkis

Ooopss! Tiden rusar iväg och jag hinner inte något vettigt! Helgen var för kort som vanligt. På söndagen var vi på kalas, 14 års sådant. Hon fick ett presentkort så att hon kunde köpa scrapbooking -saker. Det är en hobby jag skulle kunna tänka mig men jag har inte riktigt plats för någon sådan just nu. Mina barn är min enda hobby idag. Idag har vi varit på kyrkans öppna lek. Fikat och sjungit. Elvis somnade i mitt knä under sången...härligt, att kunna somna till musik. Båda barnen älskar musiken. Elvis dansar så fort jag spelar musik eller sjunger.

Träffade sambons kusins fru med barn på "kyrkis" , vi kom att prata om förskola och så vidare. Hon frågade om Melvin går på förskolan. Jag berättade att han är där 15h/v som man har rätt till då man är f-ledig eller arbetslös men att han ofta får vara helt ledig. Jag tycker om att ha honom hemma och han trivs hemma. Skönt att slippa passa tider och så då vi är lediga vill man ju njuta av tillvaron. Men ibland saknar han vissa kompisar och då får han naturligtvis gå dit. Melvin har ju specialpedagog också för talets skull så han måste gå dit för att träna.

Då berättar denna kusin-fru att hon hört andra som är f-lediga som absolut vill ha iväg de äldre barnet/barnen för att de "klättrar" på väggarna hemma.
Jag var tvungen att säga att jag inte höll med. Jag tycker det där påståendet är knepigt: Varför kan man inte roa sina barn hemma? Är det så svårt att ta hand om sina egna barn?? Nja, när barnen är ca 2-4 år behöver de ju faktiskt inte så stor stimulans så att de inte kan vara hemma.

Vi brukar gå ut i lekparken/parker, där träffar man även andra barn. Ibland bakar vi något enkelt, leker med lera, går i skogen.....enkelt men härligt att bara ha tid att prata och umgås. Det hann jag så lite med Melvin då jag jobbade. Jag älskar att umgås med honom, så roligt nu när han är så stor att man kan föra dialoger.

Men man är olika, javisst....lagom är bäst av barnomsorgen tycker jag i alla fall. Vi kommer att sträva efter att ha barnen så lite som möjligt på dagis. Jag har ev. ordnat så att jag jobbar kortare dagar i vinter. Annars är jag inte hemma förrän halv sju, middag sju?!? Nä, stackars barn=( Men nu kanske det ordnar sig i alla fall.

Jag skulle ju modespana lite skor, har inte hunnit men det kommer nog till helgen för då jobbar jag i butiken och vi hade fått in mycket läckert!

Ha d gott!

Inga kommentarer: