lördag 6 september 2008

Större skor tack!




Först å främst måste nog marknaden förändras lite för det är många yngre som har större fötter idag har vi märkt i butiken. Och det är knappast bara så här i norr för vi hör det från folk överallt.
Det som är trist när det kommer till märken som gör lite bredare läster (skor) är att de oftast är dyrare. De har ju flera mallar att göra skor efter och oftast bättre och mjukare läder för bättre komfort. Ett av märkena som vi säljer och som även finns på nätet är "Gabor". De har allt från klassiska pumps och loafers till sportiga sneakers och lite stövlar.

Dessa Gabor i vit/rött hittade jag på sidan kingziseskor (tuff ballerina) som skulle kunna fungera både till byxor och kjol på vår och sommar. Den var slut i andra färger men nu är det ju slut på sommarsäsongen så det kommer säkert andra till nästa år.Den finns i stl över 41.Tyvärr ett överpris 840 kr+frakt, lästen är normal.

De hade även den beiga loafern upp till stl 43 1/2. Den kostar 940 kr. Hutlösa priser men jag vet att de har fin kvalitet och bra läst. Loafers brukar kännas lite bredare också.

Vad man ska titta efter i skorna om man letar en bredare läst är en märkning antingen under sulan eller inuti skon. Där brukar finnas en bokstav som anger hur bred den är tex H-den är extra bred. Ibland står det bara extra vidd.

På nätet finns även Brandos, de säljer märkeskläder/skor fraktfritt med fri returrätt. De har också lite större storlekar. Dessa stövletter fanns upp till 42 i
alla fall. Snygga till byxor och den runda tån gör ju att foten får bättre plats. Ibland kan det även vara svårt att hitta en bra stövel då skaften är trånga många gånger. En stövlett kan inte ersätta stöveln men det kan vara ett alternativ. Denna är från Esprit och kostar 1199. Och det är faktiskt ett rimligt pris. Då många ligger runt 1500, särskilt märkesgrejor.

Detta var lite om ett stort område som jag älskar. Jag ska fortsätta forska i detta och återkomma. Uppdaterar mig mera snart då jag börjat jobba mera i butiken nu. Jag ska ut på lite trendspan imorgon också. Kanske fota lite från vårt sortiment.

so long!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj så mycket du skrivit om skor sen i morse, och riktiat till mig också, vad snällt :-) Tack för alla tips! På katalogen La Redoute kan man köpa större damskor också, ända upp till storlek 45 faktiskt!! De har en avdelning som heter Taillisime, med större storlekari kläder och skor. Problemet för mig är dock att det är bredden som inte räcker till på de allra flesta skor, öven om de skulle finnas i 43 (som passar längden på mina fötter). Man skulle kunna likna mina fötter vid Kalle Ankas hahha :-) Det där du skrev om ungdomars fötter stämmer! Min 18-åring har 41 och min 15½-åring 43 (båda tjejer..)!! Jag ska hälsa till Erik (han med 48 i skor ;))