onsdag 10 september 2008

Repris!

Ja, dra på trissor! Elvis körde en repris och sov hela natten i sin säng. Men säger jag att det börjar vända så blir det väl bakslag så jag är tyst...shhhh! Har varit iväg med Melle på förskolan sen hem och lade Elvis. Tack och lov har han sovit sig igenom mitt kak-bak (bakat inför besöket idag), skurning av golven (idiotiskt jag vet) och bädd+lite disk. Så nu får han vakna om han vill så ska vi käka lunch. Makaronipudding, mums!

Kakan jag bakat är kanongod och superenkel då jag tyvärr inte föddes till bagare. Har aldrig haft tålamodet till det. Den kallas "Björnakaka", fick receptet av min närmaste väninna, en av dem jag lyckats hålla någon form av kontakt med under den här föräldraledigheten.

Görs på kaffekoppsmått:

2 koppar socker
2koppar mjölk
2koppar mjöl
2 ägg
3tsk kanel
1tsk bakpulver
75g smör (smält)

Dras ihop som en vanlig sockerkaka..."you know the drill....vispa ägg och socker etc..." Å schwoooshhh in i ugnen i ca 30-40 min , beroende på hur bra spis ni har=) Jag har ju då en ny och alert en, så det räckte me 30 min.

Sen när kakan kallnat skär man itu den så att det blir två bottnar och gör denna kräm som ska emellan lagren:

50g smält smör
2dl florsocker
1tsk vaniljsocker
2ägg gulor

Pudra me lite florsocker å så servera. Den tar alltid slut fort kan jag säga. Enkelt skare va! Har ni några bra,snabba baktips. Jag tar dem allihopa för jag ska ju snart ha 1-årskalas! Vore kul me något nytt.

Kram!

1 kommentar:

Anonym sa...

CHOCOLATE COOKIES
125g margarin
3dl socker
2st ägg
2tsk vaniljsocker
blanda i en skål
4.5dl vetemjöl
1dl kakao
1tsk bakpulver
1tsk salt
Rör ned resten till en seg massa
GARNERING
1st stor påse non stop
enligt receptet ska man ta ta ca två matskedar deg till varje kaka,, själv tycker jag det är för mycket :) peta fast 5st non stop på varje kaka.. 175grader i 15 min om man följer orginal recept, annars räcker det nog med ca 10 min tror jag..
Barnens favorit det kan ja lova (och mina me för den delen)
kram